Tarief op restafval
Op 1 januari 2025 voert de gemeente Coevorden een tarief op restafval in. Hoeveel afvalstoffenheffing u straks betaalt hangt af van hoe vaak u restafval weggooit. Door uw afval goed te scheiden, houdt u minder restafval over. Restafval wordt verbrand. Dit wordt steeds duurder. Die kosten berekenen we door aan onze inwoners. Afval scheiden is dus beter voor het milieu én voor uw portemonnee.
Gehighlighte tekst: Weetje: op dit moment is 70% van ons restafval eigenlijk geen restafval, maar herbruikbare grondstoffen.
Situatie vanaf 1 januari 2025 containers aan huis
Type tarief | Bedragen 2025 |
Vast tarief per jaar | € 215,00 |
Variabel tarief per lediging restafvalcontainer | € 9,60 |
Situatie vanaf 1 januari 2025 (ondergrondse) verzamelcontainers
Type tarief | Bedragen 2025 |
Vast tarief per jaar | € 215,00 |
Variabel tarief per inworp | € 2,40 |
De afvalstoffenheffing bestaat per 1 januari 2025 uit een vast tarief en een variabel tarief. Deze tarieven samen vormen het totaalbedrag dat u betaalt voor het inzamelen en verwerken van uw afval.
Vast tarief
Het vaste bedrag is voor iedereen gelijk, per huishouden, ongeacht uw gezinsgrootte en hoeveel afval u weggooit. Hiervan betalen we alle kosten voor het inzamelen, verwerken en recyclen van ons afval, behalve voor restafval. Met deze opbrengst kunnen we ook alle faciliteiten beschikbaar stellen, zoals afvalcontainers, vuilniswagens en de milieustraten.
Variabel tarief
Het variabele tarief heeft betrekking op uw restafval. U betaalt straks per lediging van uw restafvalcontainer of per inworp in de (ondergrondse) verzamelcontainer voor restafval. Hoe beter u uw afval scheidt, hoe minder restafval u overhoudt. Zo heeft u zelf invloed op de hoogte van de totale variabele kosten.
Rekentool
Met de rekentool berekent u eenvoudig wat u per jaar betaalt aan afvalstoffenheffing. Voor het variabele tarief maakt u een inschatting hoe vaak u uw restafvalcontainer aan de straat zet. Of hoe vaak u restafval in de (ondergrondse) verzamelcontainer gooit.
In de Area Afval-app kunt u vanaf 2025 zien hoe vaak u uw restafvalcontainer heeft aangeboden. Of hoe vaak u een inworp heeft gedaan in de verzamelcontainer voor restafval.
Rekenhulp afvalkosten
Lediging restafvalcontainer
Het aantal ledigingen van uw restafvalcontainer registeren wij door middel van een chip op de container. De vuilniswagen registreert deze chip tijdens het ledigen. Weet u niet zeker of uw container gechipt is of heeft Area een label aan uw container gehangen? Neem dan contact op met Area Reiniging. Vanaf oktober ledigt Area Reiniging niet langer restafvalcontainers zonder werkende chip.
Vanaf 1 januari 2025 rijdt Area Reiniging iedere twee weken langs voor een ledigingsronde. Zo kunt u wennen aan het nieuwe afvalinzamelsysteem. U bepaalt zelf wanneer u uw restafvalcontainer aan de straat zet. Zo heeft u invloed op het variabele deel van de afvalstoffenheffing.
Belangrijke tekst: Zet uw container alleen aan de weg als deze vol is.
Afrekening afvalstoffenheffing
Aan het begin van het jaar ontvangt u een aanslag voor de afvalstoffenheffing. Vanaf 2025 bestaat deze uit twee delen, namelijk een vast deel voor dat jaar en een variabel deel voor het jaar ervoor. Omdat we in 2025 pas een tarief op restafval invoeren, betaalt u in 2025 alleen de vaste kosten voor dat jaar. De variabele kosten over 2025 worden begin 2026 in rekening gebracht. In 2026 ontvangt u dus een aanslag met de vaste kosten voor 2026 en de variabele kosten over 2025.
Bespaartips
Hoe ga ik slim om met mijn restafval?
- Zet uw restafvalcontainer alleen aan de weg als deze vol is. U betaalt namelijk per lediging en niet op basis van gewicht.
- Gebruik 60-liter zakken. Gooi alleen volle restafvalzakken in de (ondergrondse) verzamelcontainer.
- Moeite met afval scheiden? Kijk eens op afvalscheidingswijzer.nl of neem contact op met de gemeente voor een afspraak met een afvalcoach.
Algemene vragen
Wat houdt het tarief op restafval in?
Vanaf 1 januari 2025 betaalt u per lediging van uw restafvalcontainer. Of per restafvalzak die u in een ondergrondse container gooit. Hoe beter u uw afval scheidt, hoe minder restafval u overhoudt. Zo heeft u invloed op het variabele deel van uw afvalstoffenheffing.
Waarom is een tarief op restafval nodig?
We willen zoveel mogelijk afval (grondstoffen) hergebruiken en zo min mogelijk restafval overhouden. Dat is beter voor het milieu. Afval scheiden is ook goed voor uw portemonnee. Restafval wordt verbrand en dat wordt steeds duurder. Door uw afval goed te scheiden, houden we minder restafval over. Dat scheelt in de kosten die we aan u doorberekenen.
Wanneer gaat het tarief op restafval in?
Op 1 januari 2025.
Wat is het verschil tussen tarief op restafval en diftar?
Diftar is een afkorting voor een afvalsysteem met gedifferentieerde tarieven (verschillende tarieven). De uitwerking verschilt per gemeente. In Coevorden knippen we de afvalstoffenheffing vanaf 2025 op in 2 delen, namelijk in een vast en variabel deel. Dit zijn gedifferentieerde tarieven. Wij noemen het ‘tarief op restafval’, omdat dit duidelijker omschrijft waar het om gaat, maar het is dus hetzelfde als diftar.
Hoe ervaren andere gemeenten een tarief op restafval?
Veel gemeenten werken al jarenlang met een tarief op restafval. Dit blijkt goed te werken. Cijfers van Rijkswaterstaat laten zien dat in die gemeenten minder restafval overblijft. De hoeveelheid gescheiden afval neemt dus toe. Inwoners zijn zich meer bewust van de gevolgen van afval op het milieu, de kosten voor het verwerken en de invloed van hergebruik.
Waarom kiest de gemeente Coevorden niet voor nascheiding?
We kunnen alleen pmd nascheiden. Gft, textiel, oud papier en glas kunnen we niet uit het restafval halen. Wij vinden het belangrijk dat inwoners zich meer bewust zijn van de gevolgen van afval op het milieu, de kosten voor het verwerken en de invloed van hergebruik.
Wat als ik geen afval wil scheiden?
We verplichten u niet, maar moedigen u wel aan om een bijdrage te leveren aan het milieu. Door uw afval goed te scheiden, houdt u minder restafval over. Dit ziet u terug in uw variabele kosten.
Afvalstoffenheffing
Hoe wordt de afvalstoffenheffing bepaald?
- Vast deel: dit bedrag betaalt u aan het begin van het jaar. Hiermee dekken we alle kosten voor ons afval, behalve voor restafval. Met deze opbrengst kunnen we ook alle faciliteiten beschikbaar stellen, zoals afvalcontainers, vuilniswagens en de milieustraten.
- Variabel deel: dit bedrag betaalt u na afloop van het jaar. Hiermee dekken we alle kosten voor het inzamelen en verwerken van restafval. U betaalt vanaf 2025 een vast bedrag per lediging van uw restafvalcontainer of per restafvalzak die u in de (ondergrondse) verzamelcontainer gooit.
Waarom betaal ik een vast deel?
Hiermee dekken we alle kosten (inzamel-, vervoers- en verwerkingskosten) voor ons afval, behalve voor restafval. Maar bijvoorbeeld ook het beheer van onze milieustraten.
Wanneer krijg ik de rekening voor de afvalstoffenheffing?
- Vast deel: dit deel betaalt u aan het begin van het jaar.
- Variabel deel: dit deel betaalt u na afloop van het jaar.
Voorbeeld: in februari 2026 ontvangt u de aanslag voor het variabele deel van 2025 + het vaste deel van 2026.
Laagbouw
Hoe vaak wordt mijn restafvalcontainer straks geleegd?
Vanaf 1 januari 2025 rijdt Area Reiniging iedere 2 weken langs voor een ledigingsronde. Zo kunt u wennen aan het nieuwe afvalinzamelsysteem. U bepaalt zelf wanneer u uw restafvalcontainer aan de straat zet. Zo heeft u invloed op het variabele deel van de afvalstoffenheffing.
Belangrijke tekst: Zet uw container alleen aan de weg als deze vol is
Hoe registreren jullie hoe vaak ik mijn restafvalcontainer laat legen?
Uw restafvalcontainer is voorzien van een chip. Area Reiniging scant die chip bij iedere lediging. Zo kunnen we zien hoe vaak uw restafvalcontainer is geleegd. Op basis van die informatie wordt uw variabele deel van de afvalstoffenheffing bepaald.
Hoe gaan jullie om met mijn privacy?
Bij het uitvoeren van ons afvalbeleid en het verrekenen van de afvalstoffenheffing gebruiken wij uw persoonsgegevens. Wij gaan hier zorgvuldig en vertrouwelijk mee om. We hebben met Area Reiniging en GBLT afspraken gemaakt welke gegevens wij met elkaar delen. En met welk doel. Hierin voldoen we aan alle wettelijke eisen. We hebben hiervoor een privacyverklaring opgesteld.
Hoogbouw
Hoe registreren jullie hoe vaak ik restafval ondergronds weggooi?
U gebruikt uw milieupas om restafval ondergronds weg te gooien. Die data wordt opgeslagen en gebruikt voor het afrekenen van het variabele deel van de afvalstoffenheffing.
Ik heb geen milieupas om de ondergrondse containers mee te openen, wat kan ik doen?
In de gemeente Coevorden moeten vorige bewoners de milieupas achterlaten in de woning. Deze is namelijk gekoppeld aan een woonadres, niet aan een bewoner. Is dit niet gebeurd? Vraag dan gratis een nieuwe milieupas aan via het Klant Contact Centrum van Area Reiniging, telefoon 0591 - 57 10 80 of info@areareiniging.nl. De oude milieupas wordt geblokkeerd.
Gaat u straks gebruikmaken van ondergrondse containers en heeft u nog geen milieupas? U ontvangt deze nog van Area Reiniging.
Ik gooi steeds kleine zakjes restafval in de ondergrondse container. Is dit straks wel verstandig?
Nee, want per 1 januari 2025 betaalt u per inworp. Wij raden u aan om uw restafval te verzamelen in een grotere afvalzak (60 liter).
Waarom kijken jullie naar hoe vaak ik restafval weggooi en niet naar hoeveel?
Er zit geen weegsysteem in de ondergrondse containers. We kunnen het gewicht van uw afval dus niet wegen. Het inbouwen van een weegsysteem is erg duur én foutgevoelig.
Wat als de klep van de ondergrondse container niet (helemaal) opengaat of als er een storing is?
We waarderen het als u storingen of problemen meldt. We kunnen het probleem dan verhelpen. Zet de afvalzak bij een storing niet naast de container, maar gooi deze in de dichtstbijzijnde ondergrondse container of neem de zak weer mee naar huis. Zo voorkomen we overlast door bijvoorbeeld ongedierte.
Als u uw zak restafval door een storing niet in de container kunt gooien, maar uw milieupas wel is gescand, dan kunt u dat melden bij Area Reiniging. Dit kan via de website van Area of bel naar 0591 - 571 080. Zij kunnen dit, indien nodig, corrigeren in het registratiesysteem.
Hoe gaan jullie om met mijn privacy?
Bij het uitvoeren van ons afvalbeleid en het verrekenen van de afvalstoffenheffing gebruiken wij uw persoonsgegevens. Wij gaan hier zorgvuldig en vertrouwelijk mee om. We hebben met Area Reiniging en GBLT afspraken gemaakt welke gegevens wij met elkaar delen. En met welk doel. Hierin voldoen we aan alle wettelijke eisen. We hebben hiervoor een privacyverklaring opgesteld.
Hulp bij afval scheiden
Heeft u onvermijdbaar medisch afval?
Op de pagina luiers en medisch afval leest u wat de gemeente voor u kan betekenen.
Ik heb kinderen in de luiers
Op de pagina luiers en medisch afval leest u wat de gemeente voor u kan betekenen.
Laag inkomen
U kunt kwijtschelding aanvragen voor het vaste tarief en een deel van het variabele tarief. Vraag naar de mogelijkheden.
Welk afval hoort in welke container?
De afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal helpt u te bepalen welk afval in welke container hoort.
Ik kan nog niet al het afval scheiden, wat kan ik doen?
We werken hard aan voorzieningen om uw pmd, gft, glas, textiel en oud papier en karton gescheiden in te leveren.
Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met de gemeente via info@coevorden.nl of 14 0524.