Klacht of probleem melden over verhuurder
Sinds 1 juli 2023 is de Wet Goed Verhuurderschap in werking. In deze wet staan regels waar verhuurders zich aan moeten houden. Als een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan deze regels houdt, kun je online een klacht melden. Dit kan bijvoorbeeld als je gediscrimineerd of bedreigd wordt, of als je de borg onterecht niet terugkrijgt.
Daarnaast is er vanaf 1 juli 2024 de Wet betaalbare huur. Deze wet beschermt huurders tegen te hoge huurprijzen. Vanaf 1 januari 2025 kun je een melding doen bij de gemeente als een verhuurder zich niet aan de Wet betaalbare huur houdt. Verhuurders moeten de maximale huurprijzen aanhouden die passen bij de kwaliteit van de woning. Betaal je een huurprijs die niet klopt volgens het woningwaarderingsstelsel (WWS)? Dan kun je online een melding maken.
Huurprijs
Voordat je een melding maakt, kun je het puntenaantal van je woning berekenen en kijken welke huurprijs daarbij hoort. Dit kun je gratis doen met de officiële Huurprijscheck van de Huurcommissie.
Wat u moet weten
Wij nemen nooit zonder uw toestemming contact op met de verhuurder. U kunt in de volgende gevallen een melding doen:
- De borg is hoger dan 2 keer de maandelijkse huurprijs
- Er is geen schriftelijke huurovereenkomst
- De verhuurder geeft u geen informatie over uw rechten en plichten. Of hoe u in contact kunt komen met de verhuurder
- Er is achterstallig onderhoud (zoals lekkage of onvoldoende ventilatie)
- De servicekosten zijn te hoog
- De bemiddelaar rekent bemiddelingskosten voor zowel u als de verhuurder (dubbele bemiddelingskosten)
- De huurprijs is hoger dan wettelijk is toegestaan
- De woning wordt zonder huurcontract verhuurd
Na uw melding
Wij nemen binnen 2 weken contact met je op. Hoe lang de aanpak van uw melding duurt, hangt af van de situatie.