Afvalstoffenheffing
U betaalt jaarlijks afvalstoffenheffing aan de gemeente voor het ophalen en verwerken van uw afval. Heeft u een woning, woonwagen of woonboot in de gemeente Coevorden? Dat betaalt de gebruiker afvalstoffenheffing. Bedrijven en winkels betalen geen afvalstoffenheffing. Zij regelen zelf de inzameling van hun afval.
De afvalstoffenheffing bestaat sinds 1 januari 2025 uit een vast tarief en een variabel tarief (tarief op restafval), dat afhankelijk is van hoe vaak u restafval aanbiedt. Hieronder leggen we uit hoe het werkt en wat u moet weten.
Hoe werkt de afvalstoffenheffing?
De afvalstoffenheffing bestaat in 2025 uit:
- Een vast bedrag van € 215,- per jaar. Dit geldt voor elk huishouden, ongeacht de gezinsgrootte.
- Een variabel bedrag (tarief op restafval): € 9,60 per keer dat u de grijze container laat legen of € 2,40 per afvalzak die u in de ondergrondse restafvalcontainer gooit (voor huishoudens die zijn aangesloten op ondergrondse containers).
Het vaste bedrag betaalt u altijd, ook als u weinig afval aanbiedt of geen gebruikmaakt van de ophaaldienst.
Afrekening tarief op restafval
Belangrijke tekst: Let op: in 2025 betaalt u het vaste bedrag van de afvalstoffenheffing van € 215,-. Hier komt het variabele tarief, het aantal ledigingen of inworpen, nog bij. Dit betaalt u in 2026.
Op de aanslag van 2026 vindt u een overzicht van de kosten voor het ophalen van restafval in 2025. Hierin staat hoe vaak u:
- De grijze container aan de straat heeft gezet;
- Een afvalzak in een ondergrondse restafvalcontainer heeft gedaan;
- Het vaste bedrag van de afvalstoffenheffing van 2026. In 2025 is dat €215,-.
De aanslag ontvangt u begin 2026.
Bezwaar maken
Bent u het niet eens met de hoogte van de aanslag? Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.
Bijzondere situaties
- Medisch afval: heeft u door een (chronische) ziekte of handicap veel medisch afval? Dan kunt u vrijstelling aanvragen voor een deel van het variabele bedrag van de afvalstoffenheffing. U kunt een vrijstelling digitaal regelen of een formulier aanvragen via 14 0524.
- Luiers: gezinnen met kinderen tot 6 jaar kunnen toegang aanvragen voor speciale luiercontainers. Dit scheelt ruimte in de grijze container.
- Verhuizing: bij een verhuizing naar een andere gemeente of naar het buitenland wordt het deel van de vaste kosten dat u te veel heeft betaald teruggestort . Voor de variabele kosten geldt dat u een afrekening van het aantal ledigingen/inworpen tot de verhuisdatum ontvangt.
Extra container aanvragen
Heeft u een groter huishouden of veel tuinafval? Dan kunt u een extra pmd- of gft-container aanvragen via Area Reiniging. Voor een extra container betaalt u eenmalig € 50,-.
Voorwaarden voor extra containers:
- Pmd-container: minimaal 5 personen in een huishouden.
- Gft-container: perceelgrootte van minimaal 1000 m2.
Kwijtschelding
Als u een laag inkomen heeft en weinig vermogen, dat kunt u mogelijk kwijtschelding aanvragen voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing gebruiker (afvalwater).